Förutsättning för att registrera en ansökan om utbetalning är att det finns et tidigare beviljat beslut om stöd i ärendet. Finns det ett tidigare beslut på Laga kraftlistan måste ärendet öppnas för handläggning där.
När du ska registrera en ansökan om utbetalning går du tillväga på samma sätt som när du registrerar ett nytt ärende (ansökan om bidrag). Några punkter skiljer sig dock från den registreringen.
Du har ett par valmöjligheter. Utgångspunkten är dock att du står i grunduppgiftsbilden.
Alternativ 1:
1. Klicka på ”Registrera ansökan” i ärendeknappraden eller gå via huvudmenyn; Arkiv > Registrera ansökan.
![]() |
![]() |
2. Följande bild visas. Klicka på ”Annat ärende nr” och fyll i ärendenumret.
3. Ange inkomdatum för ansökan. Tryck F9 eller klicka på pilen för att få upp en kalender.
4. Välj därefter Typ av ansökan och klicka på OK. Du kommer automatiskt tillbaka till bilden för grunduppgifter.
Alternativ 2:
1. Öppna det aktuella ärendet genom att söka fram det, tex via ärendenummer:
•Tryck F7
•Mata in ärendenumret.
•Tryck F8 eller Enter
![]() |
Ärendet visas nu i Grunduppgiftsbilden.
2. Klicka på Registrera ansökan i ärendeknappraden eller via huvudmenyn; Arkiv > Registrera ansökan.
![]() |
Följande bild visas där ”Aktuellt ärende” automatiskt är markerat.
3. Välj inkomdatum, tryck F9 eller på pilen för att få upp en kalender.
4. Välj Typ av ansökan och klicka på OK. Du kommer automatiskt tillbaka till bilden för grunduppgifter.
En ny ansökan med ansökningstyp ”UTBE” har nu skapats på ärendet och syns i tabellen Ansökningar. Nu kan du gå vidare och jobba med ansökan.
1. Ange Datum
Här ska du komplettera med t ex färdigställandedatum och i övrigt vad som efterfrågas.
2. Klicka på Välj/aktivera BUV.
Du måste trycka på BUV för att aktivera inlagda datum. Aktuell bidragsunderlagsversion (BUV) från tidigare ansökan anges i de flesta fall automatiskt.
3. Ange relevanta Statistikuppgifter.
Här ska du ange de statistikuppgifter som efterfrågas. Uppgifterna kan variera beroende på vilket stöd ansökan gäller. Några exempel på uppgifter som kan förekomma är t ex antalet lägenheter, det sökta bidraget eller det bidragsunderlag som sökanden yrkat.
Det kontrolleras om registrerat värde är rimligt. I annat fall läggs en information ut med text att ”Värdet är ej inom angiven värdelista”. Kontrollera! Är uppgiften korrekt är det bara att fortsätta.
4. Fyll eventuellt i Huvudakt om du inte har gjort det tidigare, t ex ”Gunilla” eller ”Fastighets AB”, för att få ett eget sökbegrepp.
5. SPARA!
Klicka på diskettknappen i Systemmenyn eller snabbkommando ”Ctrl + S”.
![]() |